Drepturile pacientului
Am observat o lacună în procesul de informare a populaţiei, practic nicăieri nu se vorbeşte despre drepturile de care beneficiază. Din acest motiv am dori să atragem atenţia asupra art. 5 din Legea nr.263 din 27.10.2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului pentru a vă putea arguemta poziţia atunci cînd doriţi să refuzaţi un vaccin sau un tratament care a fost aplicat copiilor voştri, fără a vă cere consimţămîntul:
Articolul 5. Drepturile pacientului
Pacientul are dreptul la:
a) asistenţă medicală gratuită în volumul stabilit de legislaţie;
b) atitudine respectuoasă şi umană din partea prestatorului de servicii de sănătate, indiferent de vîrstă, sex, apartenenţă etnică, statut socioeconomic, convingeri politice şi religioase;
c) securitate a vieţii personale, integritate fizică, psihică şi morală, cu asigurarea discreţiei în timpul acordării serviciilor de sănătate;
d) reducere a suferinţei şi atenuare a durerii, provocate de o îmbolnăvireşi/sau intervenţie medicală, prin toate metodele şi mijloacele legale disponibile, determinate de nivelul existent al ştiinţei medicale şi de posibilităţile reale ale prestatorului de servicii de sănătate;
e) opinie medicală alternativă şi primirea recomandărilor altor specialişti, la solicitarea sa ori a reprezentantului său legal (a rudei apropiate), în modul stabilit de legislaţie;
f) asigurare de asistenţă medicală (obligatorie şi benevolă), în conformitate cu legislaţia;
g) informaţii cu privire la prestatorul de servicii de sănătate, profilul, volumul, calitatea, costul şi modalitatea de prestare a serviciilor respective;
h) examinare, tratament şi întreţinere în condiţii adecvate normelor sanitaro-igienice;
i) informaţii exhaustive cu privire la propria sănătate, metodele de diagnostic, tratament şi recuperare, profilaxie, precum şi la riscul potenţial şi eficienţa terapeutică a acestora;
j) informaţie completă privind factorii nocivi ai mediului ambiant;
k) exprimare benevolă a consimţămîntului sau refuzului la intervenţie medicală şi la participare la cercetarea biomedicală (studiul clinic), în modul stabilit de prezenta lege şi de alte acte normative;
l) acceptare sau refuz în ce priveşte efectuarea ritualurilor religioase în perioada spitalizării în instituţia medico-sanitară, dacă aceasta nu afectează activitatea ei şi nu provoacă prejudiciu moral altor pacienţi;
m) asistenţă a avocatului sau a unui alt reprezentant în scopul protecţiei intereselor sale, în modul stabilit de legislaţie;
n) informaţie privind rezultatele examinării plîngerilor şi solicitărilor, în modul stabilit de legislaţie;
o) atacare, pe cale extrajudiciară şi judiciară, a acţiunilor lucrătorilor medicalişi ale altor prestatori ai serviciilor de sănătate, precum şi a funcţionarilor responsabili de garantarea asistenţei medicale şi a serviciilor aferente în volumul prevăzut de legislaţie;
p) îngrijire terminală demnă de o fiinţă umană;
q) despăgubire a daunelor aduse sănătăţii, conform legislaţiei.
Posted on 21 mai 2012, in Educaţie. Bookmark the permalink. 2 comentarii.
am fost la doctorul de familie,si n-a putut s-a ma consulte pentru ca nu am c,a,s. platit cu toate ca mi sa spus ca-s bolnava coapta.mi-au luat tensiunea,care era 18 cu nu mai tin minte cat;cu toate ca sotul meu este angajat ca,sotie nu am dreptul la nici o consultatie, mi sa spus sa sun la urgenta pentru ca ca nici macar o trimitere nu poate sa-mi dea;as vrea sa stiu in situatia care sunt chiar nu puteam sa beneficiez, de o consultatie sau cum mi sa spus in ce situatie sunt n-ar fi putut dansele sa sune la urgenta?
In situatia dvs, cred ca trebuia sa mergeti mai intai la Casa de Asigurari de Sanatate din orasul dvs, si sa explicati situatia. Intrucat sotul dvs este platitor de CAS atunci dvs puteti fi co-asigurat. De la CAS vi se poate elibera o adeverinta de co-asigurat pe care sa o duceti medicului de familie.